Visualistiopiskelijoiden vauhdikas syksy

IMG_2526

Visuaaliseen markkinointiin kuuluu myymälän somistusten lisäksi kampanja- ja messusuunnittelu - ja usein myös toteutus. Hienojen suunnitelmien lisäksi on osattava vääntää rautalangasta tai kapalevystä markkinointia tukevaa materiaalia, joka herättää mielenkiinnon ja osallistaa. Syksyllä 2014 Fortbildningscentrumin visualistiopiskelijat pääsivät tosi toimiin toteuttaessaan kahta oikeaa projektia. Syyskuussa ryhmä loi “Innostu oppimaan” - elinikäisen oppimisen viikon kampanjan Prakticumin tiloihin. Parissa päivässä oppilaitoksen aula muuttui avaruusseikkailuksi, joka informoi aikuiskoulutuksen mahdollisuuksista.

Kouluttaja Saija Pitkänen listaa, minkälaisia asioita pitää ottaa huomioon kampanjaa suunnitellessa:

  • yhtenäinen visuaalinen kokonaisilme: kampanjassa on oltava punainen lanka, esimerkiksi sama elementti tai väri toistuu läpi koko kampanjan
  • kampanjan tavoite ja kohderyhmä on pidettävä mielessä koko prosessin ajan suunnittelusta toteutukseen
  • yhteen hiileen puhaltaminen toteutusvaiheessa - vaikka kampanjalla olisi monta toteuttajaa niin lopputuloksen tulee olla yhtenäinen
  • taloudellisuus: budjetti hallussa, mutta vähälläkin rahalla voi onnistua kun käyttää luovuutta ja mielikuvitusta
  • kampanja tulee olla yllättävä ja osallistuttava

“Innostu oppimaan”- kampanjan ilme yllätti - positiivisesti. Vaikka kyseessä oli ryhmän ensimmäinen kampanja oli työn jälki huolellista, ja ideat tulivat hyvin esille.

Lokakuussa Fortbildningscentrum Prakticum osallistui Messukeskuksen I Love Me - messujen Luonnollisesti-tapahtumaan, joka keskittyi ekolifestyleen mm. luonnonkosmetiikan, luomuruoan ja ekologisen designin muodossa. Fortbildningscentrum Prakticumin tarkoitus oli markkinoida ekokampaajan ja ekokosmetologin jatkokoulutuksia, sekä pohjoismaista yhteistyöprojektia “Sustainable development in Hairdressing”. Messuosasto toimi myös autenttisena oppimisympäristönä sekä visualisteille, jotka suunnittelivat osaston ilmeen ja ja rakensivat koko osaston, että ekokampaajaopiskelijoille, jotka markkinoivat messuilla omaa osaamistaan.

pohjapiirros

Messuprojekti alkoi messusuunnittelukurssilla, jossa käytiin läpi suunnittelun perusteita. Sen jälkeen ryhmälle annettiin tehtävänanto, jossa tuli huomioida messujen tavoite ja kohderyhmä sekä siisti, houkutteleva yleisilme teemalla “freesi eko” - Fortbildningscentrumin omaa visuaalista ilmettä unohtamatta. Visualistiopiskelijat suunnittelivat kolme vaihtoehtoista ideaa, joita yhdistelemällä lopullinen suunnitelma saatiin aikaiseksi.

I Love Me - messurakennus

Suunnittelun jälkeen ryhmä pisti hihat heilumaan, osa rakenteista hankittiin ekoteeman mukaisesti kierrätyskeskuksesta, osa ostettiin valmiina ja osa valmistettiin itse. Projektin aikana harjoiteltiin mm. teippausta, ompelua, maalausta, graafista suunnittelua ja oikeastaan kaikkia niitä taitoja, joita visualistin työssä tarvitaan.

Messujen rakennus hoitui nopeasti päivässä, kun paikalla oli ainakin 20 taitavaa kättä ja silmää. Yllätyksiin ja odottamattomiin tilanteisiin opiskelijat osasivat keksiä ratkaisun ja perjantaiaamuna Fortbildningscentrum sai ylpeänä esitellä osastoaan. Messukävijöiden kommentit osaston ulkonäöstä olivat positiivisia ja osaston ilme pysäytti ohikulkijat. Tavoite saavutettiin!

I Love Me - valmis messuosasto