Visualisti loihtii ilmeen myymälälle

vima_malar_streck

Mainonnalla on iso rooli yrityksen imagon rakentamisessa, mutta toista pääroolia näyttelee ehdottomasti myymälä. Myymälän näyteikkunat, stailaukset, kalusteet, tuote-esillepanot ja valaistus kertovat paljon siitä kohderyhmästä, jota varten myymälä ja sen tuotteet ovat olemassa. Monet vaateketjut myyvät hyvin samankaltaisia tuotteita. Värimaailmat, teemat ja trendit muistuttavat erehdyttävästi toisiaan. Tuotteiden ammattitaitoinen yhdisteleminen luo tyylejä ja erilaisia maailmoja myymälätilaan. Tämä on paras tapa erottautua kilpailijoista.

Tuotteet vaihtuvat muotimyymälöissä tiuhaan tahtiin, joten näyteikkunoiden ja tuote-esillepanojen tulee muuttua myös useasti. Näyteikkunassa saattaa olla viisikin mallinukkea ja muuta rekvisiittaa, joten ikkunan suunnittelu ja rakentaminen vaatii työtä. Tuotteiden sijoittelu myymälässä on tarkkaan harkittua. Tätä kaikkea myymälässä toteuttaa visuaalinen markkinoija.

Visualistin työnkuva vaatemyymälässä on monipuolinen. Työ on luovaa, mutta samalla hyvin organisoitua. Muun myymälähenkilökunnan kouluttaminen kuuluu myös visualistin tehtäviin, joten hyvät ihmissuhdetaidot ovat ensiarvoisen tärkeät. Visualistin työ on ennen kaikkea tiimityötä.

Visuaalisen markkinoijan ammattitutkintoon johtava koulutus alkaa elokuussa Fortbildningscentrum Prakticumissa. Koulutus kestää 9 kk ja siihen kuuluu kaksi työssäoppimisjaksoa. Opiskelu Prakticumissa on käytännönläheistä ja inspiroivaa. Tutkinnon suorittaja saa opiskelun ajaksi työvälineeksi iPadin, joka avaa aivan uusia mahdollisuuksia visuaalisen markkinoinnin suunnitteluun ja opiskeluun ylipäätään.