Visuaalisia elämyksiä etsimässä

20130924_habitare3

Visuaaliset markkinoijat eivät vain somista kauppojen näyteikkunoita, vaan heidän työnkuvaansa kuuluu myös messujen ja kampanjoiden visuaalisen ilmeen suunnittelu. Messukeskuksessa järjestetään vuosittain Habitare-messut, jossa esitellään sisustuksen ja muotoilun uutuuksia. Lähdin Habitare 2013-messuille etsimään visuaalisia elämyksiä, sillä näillä messuilla satsataan osastojen suunnitteluun.

Tänä vuonna luonto oli vallannut messusosastot. Käsittelemätön puu oli näkyvillä niin osastojen rakenteissa, huonekaluissa kuin design-esineissä. Moni näytteilleasettaja oli korvannut kertakäyttöisen messumaton puisilla eurolavoilla. Ekologisuuden trendi oli selvästi esillä. Yhden osaston seinä oli koristeltu elävillä kasveilla ja tekstiilien muotokieltä hallitsi luonto ja sen ilmiöt. Tunnelmaa loi myös musiikki; äänimaisema sulautui luonnon maisemaan. Huomiota herättääkseen on kutkuteltava kaikkia aisteja.

20130924_habitare1

Puuta näkyvissä! Kuva: Hanna Kerman

Toisena trendinä oli käsityömäisyys ja mummolameininki. Räsymatot olivat muokkautuneet huippumuotoiluksi ja käytävämatto näytti virkatuilta isoäidin neliöiltä. Käsityömäisen karheuden vastapainoksi mallisisustuksissa suosittiin musta-valkoista, tehosteväreillä- tai ilman.

20130924_habitare2

Mummola mielessä! Kuva: Hanna Kerman

Viime aikoina on ollut paljon keskustelua siitä, kuinka vähittäiskauppa siirtyy verkkoon ja perinteiset myymälät näivettyvät. Myymälätiloista pitäisikin suunnitella houkuttelevia elämyksiä, jotta asiakkaat mieluummin avaavat kaupan oven kuin klikkailevat tuotteita nettikauppojen sivuilla. Ostokokemuksen tulisi päihittää verkkokaupan helppous ja siihen tarvitaan visualistin osaamista.

20130924_habitare3

2013 trendejä! Kuva: Hanna Kerman

Fortbildningscentrum Prakticumissa voi suorittaa vuoden kestävän visuaalisen markkinoinnin tutkinnon. Tutkintoon johtava koulutus kestää noin vuoden ja sen aikana suunnitellaan näyteikkunoita, tuote-esillepanoja, kampanjoita ja etsitään luovia ratkaisuja markkinointiin.

Onko visuaalinen työkalupakkisi kunnossa, tarvitseeko värisilmäsi vielä treeniä? Lisätietoja koulutuksesta lyödät tästä.