Myymälä vs. verkkokauppa

vima_skyltdocka

Verkossa on nopeaa ja helppoa tehdä ostoksia. Moni valitseekin verkkokaupan perinteisen myymälän sijaan. Ostopäätös on vain klikkauksen päässä eikä omalta pehmeältä kotisohvalta tarvitse lähteä minnekään. Valikoima verkossa on laaja ja tuotteet toimitetaan melkein kotiovelle saakka. Mutta mikä on perinteisen myymälän vahvuus verrattuna digitaaliseen kauppaan? Vai häviävätkö kivijalkamyymälät tulevaisuudessa kokonaan?

Workshop Tukholma 127

Ihmiset ovat kautta aikojen kokoontuneet toreille. Toreilla kierreltiin, katseltiin, vertailtiin ja tehtiin ostoksia. Samalla tavattiin muita ihmisiä. Henkilökohtaisella palvelulla oli suuri merkitys, ja tuoreet tuotteet pakattiin samalla kun vaihdettiin kuulumisia kalasaaliista tai perunasadosta. Tämän päivän ruokakauppojen värikkäät hedelmä- ja vihannesosastot muistuttavat erehdyttävästi torin tapaa tuoda tuotteet esille.

Myymälän vahvuus onkin ehdottomasti asiantunteva asiakaspalvelu. Yhtä henkilökohtaista opastusta verkosta ei saa. Toinen iso valtti on perinteisten myymälöiden konkreettisuus. Se, että pääsemme käyttämään viittä aistiamme yhtä aikaa.

Näköaisti

Valot, värit ja materiaalit luovat yhdessä kokonaisuuden, joka houkuttelee viipymään tilassa pidempään. Myymälän tuote-esillepanot ja esimerkiksi stailatut nuket antavat inspiraatiota sekä informaatiota siitä, miten tuotteita voi yhdistellä ja käyttää. Stailauksen avulla myymälä onnistuu puhuttelemaan juuri sitä kohderyhmää, jonka se haluaa tavoittaa.

Kuuloaisti

Myymälässä soivalla musiikilla on iso merkitys. Musiikki saa asiakkaat viihtymään pidempään tai vastaavasti poistumaan kaupasta nopeammin. Mitä kauemmin asiakas myymälässä viettää aikaa, sen helpommin hänelle tarjoutuu mahdollisuus nähdä koko myymälän valikoima. Oikeanlainen musiikki istuu yrityksen imagoon ja auttaa rakentamaan halutunlaista mielikuvaa. Äänenvoimakkuudella on myös vaikutusta. Päivän vaihtuessa iltaan ja viikon edetessä kohti viikonloppua, voi äänen volyymia nostaa.

Hajuaisti

Tuoksuilla on tärkeä rooli viihtyvyyden rakentamisessa. Puhtaassa ja raikkaassa ympäristössä haluaa viipyä. Hieltä haisevassa sovituskopissa kauneinkin toppi näyttää nuhjuiselta. Tuoksulaitteet on helppo asentaa ja tuoksuvalikoima on laaja. Toimialasta riippuen voi valita vaikkapa kahvin, leivonnaisten, aidon nahan tai puhtaan pyykin tuoksun. Hyvältä tuoksuvaan myymälään haluaa palata uudestaan.

Makuaisti

Monien myymälöiden yhteyteen avataan kahviloita. Varsinkin kirjakauppojen kylkeen kahvila sopii erinomaisesti. Ostoskeskuksista löytyvät herkulliset ravintolamaailmat, joissa voi ostosten lomassa levähtää ja virkistäytyä.

Tuntoaisti

Tämä on verkkokauppaan verrattuna oleellisin ero. Verkossa emme pysty sovittamaan tuotteita. Miltä kangas tuntuu iholla, miten housut istuvat tai millainen lesti kengässä on. Varsinkin sisustustavaroita ostettaessa tuotteen luonnollinen koko on tärkeä. Tietokoneen ruudulta kynttelikön korkeutta on vaikea arvioida. Vaikka mitat on ilmoitettu, sitä ei kuitenkaan havainnoi samalla tavalla kuin aitoa konkreettista tuotetta. Tuotteen koskettaminen on usein ensimmäinen askel ostopäätökseen.

vima_skor_handvaska

Myös myymälän lämpötila vaikuttaa viihtyvyyteen. Talvipakkasilla ostosten tekeminen toppatakki päällä on hikistä touhua ja kesällä jäätelöä valitessa pakastealtaan vieressä tulee kylmä. Myymälöiden pitäisikin kiinnittää tähän huomiota. Sopivassa lämpötilassa ostosten tekoon keskittyy paremmin.

Kun viestit aisteihin tukevat toinen toisiaan, on mielikuvasta mahdollista luoda  konkreettinen kokemus. Myymälöiden tuleekin ottaa kaikki irti moniaistisuudesta ja sen avulla rakentaa  asiakkaille ostoelämys. Tämä on perinteisen myymälän vahvuus ja erinomainen kilpailukeino.

Tulevaisuudessa verkkokauppa ja myymälä tulevat tukemaan sekä täydentämään toinen toisiaan. Digitalisaatio tulee eittämättä tappamaan osan myymälöistä, mutta vain ne, joissa ei panosteta asiakaspalveluun eikä huomioida moniaistisuuden mahdollisuutta.

Myyrmanni 001