Alla behöver dagligen en portion av motion

idrott_cykling

  UKK institutet har officiella rekommendationer för hur mycket vi vuxna bör röra på oss varje vecka. Målsättningen för oss alla är att röra på sig 2 timmar och 30 minuter (rask motion) eller alternativt 1 timme 15 minuter (ansträngande motion) varje vecka. Motionens positiva betydelse för vår hälsa är väl dokumenterad och bevisad. Trots all information som finns tillhanda, så kan Institutet för hälsa och välfärd publicera undersökningar där det framkommer att ca. 40 % av den vuxna befolkningen rör på sig för lite. Då är det väl bara att sätta igång, eller.....

En liten tankeställare för envar är en studie som gjordes år 2013 i Maastricht University i Nederländerna. Syftet med studien var att jämföra hur lågintensiv aktivitet, som att gå och stå i vardagen, påverkar kroppen jämfört med en timmes intensiv träning varje dag. Kanske lite överraskande kom forskarna via studien fram till följande resultat: Genom att vara aktiv under längre perioder dagligen så förbättras bl.a. insulinnivåerna mer jämfört med en stillasittande livsstil och en livsstil där deltagarna i studien i stort sett var stillasittande förutom en timmes intensiv motion varje dag. Denna dagliga lågintensiva aktiviteten har även ett namn dvs. vardagsmotion.

Att få in mera vardagsmotion är ett bra sätt att förbränna kalorier och samtidigt förbättra sina kolesterol-, insulin- och blodfettsvärden. Speciellt alla vi som har ett ”stillasittande jobb” bör fundera ut och planera hur vi kan få in vardagsmotionen i våra dag.

Några exempel på hur man kan gå tillväga;

  • Ifall du har ett stillasittande jobb, bör du resa upp dig varje halvtimme och stretcha eller ta en kort promenad.
  • Ta trapporna i stället för hissen/rulltrapporna.
  • Hinner du inte ta en lång promenad dagligen så ta istället flera korta promenader.
  • Stig av bussen/spårvagnen några hållplatser tidigare och gå.
  • Parkera bilen lite längre bort från slutmålet och gå.
  • Skotta snö.
  • Klipp gräsmattan.
  • Tvätta bilen för hand.
  • Gör några enkla gymnastikövningar under varje reklampaus i TV:n.
  • Ta en lite längre väg till lunchrestaurangen.
  • Pröva på att hålla möten som sk. promenadmöten.

Det krävs egentligen ganska små och enkla saker för att ge kroppen en gåva den uppskattar...(vardags)motion.

Ha det bra / Nalle Nylund