All rörelse som blir gjord är bra

Hälsan består av olika delar. Mental hälsa, fysisk hälsa och kost/näring. Ohälsa uppkommer då det av någon anledning blir obalans i helheten. Människan är en helhet och allting inverkar på allting, både på gott och ont. Orsakerna till ohälsa kan vara något vi inte rår på men i vissa fall är det vår egen bekvämlighet, inrotade vanor och lättja som är ”skurken i dramat”. Jag vill fästa uppmärksamhet på en ganska ofta bortglömd hjälte dvs. vardagsmotionen eller vardagsrörelsen. Människan är gjord för rörelse men trots det rör vi allt mindre på oss. Det är i dagens läge inte alls ovanligt att många av oss sitter inalles 10 – 12 timmar varje dag. Det är på tok alldeles för mycket. År 2012 kunde man läsa följande artikel i Dagens Nyheter;

Sitt mindre så lever du längre.

Enligt australiska forskare är stillasittande en hälsofara – även för de allra mest vältränade – visar en ny australisk studie.

Att träna mer är inte en automatisk biljett till ett långt liv. Det är lika viktigt för hälsan att sitta mindre. Forskare i Australien har följt 222 497 människor äldre än 45 år och kom fram till att mycket stillasittande är en alldeles egen riskfaktor, oberoende av hård träning och BMI. Slutsatsen presenteras i Archives of Internal Medicine, skriver Svenska Dagbladet.

Studien visade att de som satt mer än elva timmar per dygn löpte 40 procent större risk att dö i förtid än de som satt mindre än fyra timmar. Att sitta mindre än fyra timmar per dag jämställs med att gå på gymmet fem timmar i veckan och sedan ta det lugnt. Av de 5 405 dödsfall som rapporterades berodde 7 procent på för mycket stillasittande, enligt studien.

– Motionen har ökat men samtidigt har vardagsrörelsen minskat, så i dag kan en person som motionerar inte nödvändigtvis betraktas som fysiskt aktiv, säger Mai-Lis Hellénius, professor på Karolinska institutet och överläkare på Karolinska universitetssjukhuset.

Jag uppmanar alla att föra en ”sittdagbok” under en vecka. Anteckna all den tid då du sitter (vid morgonmål,vid ditt arbetsbord, lunch, arbetsresa, tittar på TV, läser en bok, sitter på teater/bio osv.) Resultatet kan vara ganska överraskande och tyvärr oftast i negativ bemärkelse. Det finns ju förstår olika ”appar” som kan hjälpa till.... :)

På lågstadiet ( jo, jag vet att det inte längre heter så men av gammal vana...), hade vi något som kallades för motionsäventyr. Är det en helt omöjlig tanke att införa något liknande för oss vuxna på vår arbetsplats? Man kan nog leka fastän man är vuxen.

Vardagsmotionen, eller om man så vill, vardagsrörelsen är något de allra flesta av oss kan idka. Det gäller bara att ta sig en funderare på vilka möjligheterna är. Små beslut i vardagen kan ha en stor betydelse för hälsan. Jobba stående, tag korta promenader under arbetsdagen, undvik hissar och rulltrappor, stig av/på bussen en hållplats tidigare osv. Många bäckar små...

Det behöver inte vara ledd eller organiserad motion. Det som betyder något är all den rörelse som verkligen blir gjord.

 Ge dig själv var dag en liten portion, av enkel men nyttig vardagsmotion. Gå och stå men sitt inte för mycket stilla, för vi vet alla att det för hälsan är illa.