Livslångt lärande

Vuxenpedagogik

IMG_4400

Under sommaren och hösten har jag och min kollega Jeanette studerat vuxenpedagogik vid Åbo Akademi. Ett väldigt intressant ämne att studera, och efter alla kurser känns det som att man fått konkreta verktyg och ideér för hur man kan vara en bättre vuxenpedagog.  I studierna har vi fått ta del av grunderna i pedagogik och vuxenpedagogik, vuxenutbildningens olika former, vuxenutbildningen i samhället och om inlärning och undervisning. IMG_4398

Intressanta saker som behandlades under studierna var bl.a. definitionen av vem som egentligen är vuxen? Och när "startar" vuxenpedagogiken, jämfört med annan pedagogik? Hur skiljer den sig från vanlig pedagogik? Behövs alls en vuxenpedagogik?

Vi funderade även mycket över hurdan en bra vuxenpedagog är och vad som krävs. Vilka egenskaper ska man ha? Några saker som kom upp var bl.a. att man ska vara organiserad och ha ett välplanerat kursupplägg. En bra vuxenpedagog kan sitt ämne och har stort intresse för det. Vuxenpedagogen tar i beaktande att alla vuxna är olika, och att vuxna lär sig av varandras erfarenheter. Vuxenpedagogen använder mångsidiga pedagogiska metoder och behandlar vuxenstuderande jämlikt och med respekt. Flexibilitet är viktigt, men utan att tappa den röda tråden. Vuxenpedagogen lämnar rum för diskussion och egen reflektion.

Det bästa med vuxenpedagogikstudierna var metoder, tips och idéer för hur man kan vara en bra vuxenpedagog och kunna få vuxenstuderande att lära sig mera och bättre. Några av de enkla tipsen vill jag gärna dela med mig för andra också att använda och dessa kan tillämpas till allt möjligt annat än bara vuxenutbildning:

  • systematisk repetition är viktigt, och bör göras i olika former.
  • att själv vara tyst i några minuter och uppmana gruppen att reflektera och skriva anteckningar.
  • istället för att bara göra anteckningar om ämnet, be gruppen lista t.ex. fyra saker.
  • debatter,olika grupper debatterar för och mot något ämne.
  • grupparbete med en viss tidspress leder till effektivt arbete, t.ex. "nu ska ni i gruppen göra xxx inom 15 min".
  • intervjuer kring olika teman, där studerande ska förbereda x antal intervjufrågor gällande ett visst ämne.
  • låta studerande lära varandra.
  • rollspel, filmer, bloggar...

IMG_0179

Jag upplever att det är viktigt att det finns vuxenpedagogik. Med hjälp av vuxenpedagogiken kan man ha en annan vinkling på undervisingen,  det är viktigt att betona och ta i beaktande att vuxna som studerar ofta har ett väldigt stort baggage med erfarenhet från tidigare. Det är bra att komma ihåg att vuxenpedagogens roll är mera som en handledare, och inte den traditionella läraren.

Vi är ivriga att börja tillämpa kunskapen och metoderna i vårt arbete här på Fortbildningscentrum Prakticum och bli bättre vuxenpedagoger! :)

Kampanjen för livslångt lärande uppmärksammas 22.9-5.10.2014

BANNER_Innostu_1000x450px_RGB

Kampanjens syfte är att uppmärksamma vuxenutbildningen och vilka möjligheter den ger i livet, det är aldrig för senat att studera! Därför kommer vi under veckorna att uppmärksamma kampanjen bl. på Yrkeskunnig-bloggen, på Facebook  och LinkedIn. Hjälp gärna till med att sprida informationen och vetskapen om möjligheterna till vuxenutbildning genom att dela inlägg på sociala medier via era egna nätverk.

Under veckorna kommer det att hända en hel del hos oss, bl.a. startar en fortbildning för Attendos närvårdare som vi förverkligar i samarbete med Amiedu, nästa veckas onsdag kommer vi att ordna en kurs för Läsombud i samarbete med LL-Center. Till kursen har vi 22 anmälda varav många är våra tidigare studerande, vilket vi får se som ett gott resultat på att de fått en bra utbildning hos oss och gärna återvänder för att uppdatera sina kunskaper.

  • Tisdag 30.9 ordnar vi cocktailparty för inbjudna gäster och media inom utvecklingsprojektet "Hållbar utveckling inom frisörbranschen" som lider mot sitt slut och avslutas 31.10 Tillställningen ordnas i Restaurang Prakticum kl. 15-17 och är det någon som är intresserad av projektresultatet och det arbete som gjorts tillsammans med de övriga nordiska länderna Sverige, Danmark, Norge och Island så är ni hjärtligt välkomna. Ni kan anmäla er till evenemanget här http://goo.gl/hkiUik. Senast 24.9 behöver vi din anmälan.
  • Torsdag 2.10 ordnar vi arbetslivsträff på Café Cabriolet i Borgå kl. 8:30-10:00 för inbjudna arbetsgivare och förmän som vill vara med och påverka utbildningen.
  • Fredagen 3.10 ordnar vi arbetslivsträff i Helsingfors, i restaurang Prakticum kl. 8:30-10:00 för inbjudna arbetsgivare och förmän som vill vara med och påverka utbildningen.
  • Torsdag 2.10 kl. 14.00 bjuder vi på extra festligt infokaffe i Bamba, där vi informerar om kampanjen, vår verksamhet, och så tillkännager vi årets vuxenstuderande 2014 som studerande själva får nominera.

Även i år har våra visuella marknadsförarstuderande på basen av kampanjens tema  “Kunskapskraft - 100% förnybar energikälla” med planet-, robot- och spaceinlägg planerat och förverkligat en kampanj som man kan ta del av i Arabiastrandens byggnad. Ett stort tack till vår utbildare Saija och hela gänget som varit med och förverkligat!

Kom ihåg, utbildning tar dig långt!

 

Att arbeta som elevassistent eller eftisledare

nv_barn_blaser_bubbla

Hur är det att jobba som elevassistent eller eftisledare? De flesta som studerar yrkesexamen för ledare för skolgång och morgon- och eftermiddagsverksamhet hos oss arbetar som antingen elevassistent, eftisledare eller både och. Vi frågade dem vad de tycker om sitt yrke, vad det positiva i yrket medför och vad de mindre bra egenskaperna är. Våra studerande berättar även vad det viktigaste i deras arbete är och hurdan de tycker att man ska vara som person för att passa in i yrket. Orsaken till att jobba som elevassistent eller eftisledare är viljan att jobba med barn. I arbetet som eftisledare så kan verksamheten vara rätt så fri och man har möjlighet att anpassa det enligt sina egna och barnens intressen. Studerande poängterar också att då man jobbar som både elevassistent och eftisledare får man möjligheten att lära känna barnen på både skola och på deras fritid.

Det bästa med yrket är att det ger mycket erfarenhet, glädje och värme. Även arbetstiderna är ett plus. Det är också härligt att i jobbet få vara med och se barnens kreativitet växa och att få finnas där för dem. Det är roligt att planera program tillsammans barnen och att få dem att trivas på eftis och i skolan.

De saker som upplevs som mindre bra sidor med yrket är att inte vara tillräcklig för barnen, det finns inte tillräckliga resurser. Högljuddhet och för små utrymmen känns ibland jobbigt och lönen för arbetet är låg. Det som också kommer fram som säkert påverkar i negativ bemärkelse de flesta arbetsplatser är om det finns brister i kollegernas samarbete och kommunikation. Att jobba tillsammans är viktigt och om samarbetet inte fungerar påverkas det egna arbetet.

Hurdan ska man då vara som person för att passa som elevassistent eller eftisledare?

  • intresserad av barn och tycka om dem
  • stödjande och handledande
  • tålmodig och samarbetsvillig
  • glad, humoristisk och positiv
  • ha lång stubin
  • väldigt flexibel
  • social och karismatisk
  • öppen, ärlig och pålitlig
  • ha ett stort hjärta
  • kunna vara sträng då det behövs
  • påhittig

Det absolut viktigaste i arbetet är att barnen mår bra, att de är trygga och kan utvecklas. Barnen ska känna att de är delaktiga i verksamheten och ska vilja komma till skolan eller eftiset.  Det är också väldigt viktigt att vara lyhörd, ärlig mot sig själv och sina medmänniskor, pålitlighet och att stå för sina ord och gärningar.

 Stort tack till alla studerande som gav era åsikter om yrket! Om du blev intresserad och tycker att du skulle vilja arbeta som elevassistent eller eftisledare, ansök till utbildningen för "ledare för skolgång och morgon- och eftermiddagsverksamhet" inom november på våra hemsidor.

Här kan du läsa mer om hur utbildningen ser ut, nästa grupp startar i januari 2015.

Livslångt lärande i praktiken, också för personalen

Förra veckan samlades personalen på Fortbildningscentrum Prakticum för att själva satsa på sitt livslånga lärande, och göra någonting som inte så många normalt gör, d.v.s. tillverka sin egen ekologiska handtvål.

 

Med enkla ingredienser som du får från matbutiken och apoteket kan du enkelt hemma tillverka din egen handtvål. Använd gärna en gammal pumpflaska från någon tvål som redan tagit slut.

ekologisk handtvål

Recept - ekologisk handtvål

Med iver in i nytt verksamhetsår

shutterstock_95571685

För många innebär hösten en liten slags nystart. Kanske har man under sin semester eller lata sommardagar lovat sig att börja motionera mera, leva lite hälsosammare, byta jobb eller som många valt att satsa på sig själv och öka sin kompetens inom ett visst område, vissa kanske helt och hållet byta bransch. Om du ännu inte beslutat dig för hur du skall orka återuppta dina studier, eller ansöka till en ny utbildning, så ta chansen, du kommer inte att ångra dig. En utbildning är någonting som ingen kan ta från dig, fast ett arbete försvinner. Med rätt kunnande och färdigheter för ett livslångt lärande så bär det långt i dagens samhälle. Vi har den stora glädjen att ta emot många av dem som vill sadla om, skaffa sig en behörighet och satsa på sin egen framtid. Det är alltid givande att träffa alla dessa vuxna som kommer med en historia och ryggsäck som vi får hjälpa och handleda vidare för en bättre framtid med rätt färdigheter. Det är också en av de mest givande inom vuxenutbildningen där alla har sina enskilda behov och där alla formar sin egen studiestig, där kurser och praktisk övning varieras individuellt för var och en.

Under hösten kommer förutom våra utbildningsstarter också att hända en hel massa annat roligt. Vi kommer precis som tidigare år att uppmärksamma nationella veckan för vuxenutbildning, som i år utvidgats till två veckor och firas 22.9-5.10. Vi kommer också att synnas på en del evenemang, bl.a. I Love Me-mässan som ordnas i mässcenter i Helsingfors 17-19.10. Därtill har vi en hel del utvecklingsarbete på gång, allt för att öka kvaliteten på de tjänster du får från oss.

Därtill ordnar vi under året en hel del kortare kompetenshöjande kurser för dig som är ute efter någonting snabbare. En nyhet för året är en kurs för läsombud inom åldringsvården och handikappomsorgen. Läs mer om vårt kursutbud på hemsidan.

Fortbildningscentrum Prakticum önskar alla kunder, samarbetsparter och personal ett givande, lärorikt och roligt nytt verksamhetsår!

Lediga studieplatser finns ännu

business_kikare_fragetecken

Saknar du studieplats eller söker du nya utmaningar från hösten? Vi har lediga studieplatser att erbjuda, till både grundexamen och yrkesexamen inom flera olika branscher. Ta chansen och ansök idag för att hinna med till respektive lämplighetstest som ordnas i början på augusti. Utbildningar som startar hösten 2014

Utbildningar med fortlöpande antagning och start

Utbildningar som startar våren 2015

Ansökan till samtliga utbildningar kan du lämna in här. Mer om de olika utbildningarna och yrken kan du läsa på vår hemsida genom att klicka på respektive utbildning så kommer du rakt dit.

Har du frågor är du mer än välkommen att kontakta oss, så hjälper vi dig så gott vi kan!

Livslångt lärande

kultur_penslar

Vuxnas motiv att börja studera är olika. Någon kanske vill utveckla sin yrkeskompetens och framskrida i karriären. En del önskar slutföra studier som blivit på hälft, ibland kan hot om arbetslöshet vara en orsak till att vuxna börjar studera. Studier i vuxen ålder erbjuder nya sociala kontakter och bidrar till personlig utveckling och ökat välmående. Morgondagens arbetsliv står inför stora utmaningar. En alltmer internationaliserad värld, digitalisering och automatisering leder till att jobb försvinner och nya tillkommer i allt snabbare takt. Denna förändring på arbetsmarknaden leder både till kompetensbrist och förändrade kompetensbehov, vilket leder till nya och förändrade krav på vuxenutbildningen i framtiden. Behovet av yrkesinriktad vuxenutbildning torde därför öka i ännu högre grad än tidigare.

I en ständigt föränderlig värld säkerställer livslångt lärande den bildning och kompetens som framtiden i vårt land bygger på. Kompetenta finländare är vår viktigaste resurs som ligger till grund för välfärden och för framgången i näringslivet. Förmågan att lära sig något nytt är en förutsättning för ökad produktivitet då arbetsinsatserna inte längre ökar till följd av att befolkningen åldras.

Livslångt lärande innebär utveckling i olika situationer i vardagen och arbetet samt deltagande i utbildning. Familjerna, arbetsplatserna och vardagens sociala miljöer är de främsta faktorerna som möjliggör eller hindrar livslångt lärande. Den bästa motivationen är glädjen i att lära sig och möjligheterna att tillämpa nya färdigheter i livet. Genom lärande skapar individen och samhället metoder för att klara sig i förändringarna i omvärlden.

Strategin för livslångt lärande innehåller möjligheter till förlängning och förbättring av arbetskarriärerna. Behovet av att förlänga arbetskarriärerna förutsätter kännbar förstärkning av vuxenutbildningen. Det behövs flexibla utbildningsmöjligheter som kan reagera på plötsliga situationsändringar. Utbildningsutbudet bör anpassas enligt efterfrågan på utbildning, vilket förutsätter att de individuella behoven beaktas och mer lärande på arbetsplatserna. Kunnande som har förvärvats på olika sätt ska identifieras och erkännas i samband med antagningen av studeranden och uppgörandet av den personliga tillämpningen av studierna. I vuxenutbildningen ska hänsyn tas till det kunnande som studeranden förvärvat i arbetslivet, fritidsverksamheten och under tidigare studier. Genom erkännande av kunnandet främjas rörligheten inom utbildningssystemet. När utbildningen planeras ska flexibilitet, valfrihet och individuella studievägar vara i fokus.

Helena Öhman, undervisningsråd vid Utbildningsstyrelsen

Appar och iPads inom barndagvården

shutterstock_134500526

Med en s.k. pekplatta, t.ex. iPad, så går det nuförtiden att göra så gott som allt som går att göra med en vanlig dator, om inte t.o.m ännu mera och på ett mycket mera flexiblare sätt. Apparna (program) som finns, många gratis andra för några euron, är otaliga och möjligheterna att utnyttja en pekplatta inom dagvården är nästan oändliga. Endast fantasin sätter gränser.

Den största utmaningen att komma igång och hitta passliga appar för egen verksamhet är ofta brist på tid. Men nuförtiden då det är rätt vanligt med pekplattor i undervisningen i allt från dagisverksamhet upp till skolålder runt om i välden så har det naturligt skapats “app-forum” som gör det enklare att hitta rätt app för eget ändamål. Där har någon annan oftast testat apparna tidigare och kan tipsa om de är bra eller mindre bra, plus till vad de kan användas. Man kan enkelt filtrera fram med sök funktioner passliga appar för sitt ändamål.

Några av de vanligaste ställena som rekommendrar och recenserar på svenska är:

Inom Fortbildningscentrum Prakticum försöker vi ta med på ett naturligt sätt användningen av iPads och hitta nya möjligheter för hur de kan användas i undervisningen, inte bara för vuxna, utan också hur våra studerande kan föra verktygen vidare till sina organisationer och arbetsplatser. På ett naturligt sätt utvecklar vi arbetslivet samtidigt som vi ökar kompetenserna inom IKT som är en av EU:s 8 nyckelkompetenser för livslångt lärande.

Jeanette Harf & Mathias Grönqvist

Vad är etik?

shutterstock_114326221

Jag undervisar inom social- och hälsovård i ett ämne som kallas Etik, vad är det?  Etik är ett sätt att avgöra om handlingar är rätt eller fel. Etikens uppgift är att granska moralen i våra handlingar. Etiken hjälper oss att göra rätta val och hjälper oss få fram goda argument för vad som är ”rätt”.

Etiken hjälper alla människor att göra rätt val och den hjälper till exempel en närvårdare att hitta motiveringar för sina beslut och sitt förhållningssätt i svåra situationer.

Alla människor har någon form av moral, en uppfattning om vad som är rätt eller fel. Vad som är gott eller ont . Vad som är ett gott bemötande, ett gott handlande.

I yrken där man arbetar med utsatta människor, med människor som i alla lägen inte kan föra sin egen talan, blir kravet på yrkesmänniskan och hans/hennes förhållningssätt mycket höga då det gäller just moralen. I media kan vi läsa om då det sker övertramp i vården, där det grovt har brustit i etiska bedömningar och omdömet; barn som blivit fasttejpade i stolar på dagis, äldre personer som blir bestulna på värdesaker i sina hem osv. I de här fallen har det inte funnits några etiska överväganden och total avsaknad  av omdöme.

Etiken gäller också de små handlingarna i vardagen, tex. hur vi bemöter anhöriga som upplevs som besvärliga och krångliga.  Hur vi bemöter klienter som har ett utåtagerande våldsamt beteende, som hör ihop med deras sjukdomsbild eller funktionsnedsättning. Vårdaren hamnar i sitt arbete in i olika konfliktsituationer mellan olika intressen, och det är då som man har nytta av att plocka fram sin lilla ”etikverktygslåda” och ställa sig några viktiga frågor - för att finna svar.

Handledarens roll - från informationsutdelare till handledare av inlärning

shutterstock_157316891

Examenshandledarens roll som handledare för examinander inom det fristående examenssystemet är mångfacetterad och lägger individen i fokus. Handledaren handleder examinanderna under inlärningen och inför inlärning i arbete-perioder och examenstillfällen, ansvarar för den personliga tillämpningen vid olika skeden av studierna och handhar kommunikationen med examinander och möjliga läroavtalsplatser.

Eftersom det är fråga om fristående studier och det görs en personlig tillämpning och personlig plan för inlärning i arbete för varje examinand, är kommunikationen med examinanderna av största vikt och att ha tillit båda vägarna underlättar kommunikationen i alla situationer. Varje examinand är olik den andra och i den personliga tillämpningen tar man i beaktande den enskilda individen och hans/hennes situation och förutsättningar för studier och lämpligaste studieformerna. Det gäller att vara lösningsorienterad, att helt enkelt vara villig att hitta de bästa lösningarna för examinanden för att säkerställa att studierna framskrider och att yrkesskickligheten uppnås.

shutterstock_127168298

Handledarens roll - från informationsutdelare till handledare av inlärning

Som examenshandledare och utbildare har jag ett ansvar över det som undervisas, men för att försäkra mig om att det även sker inlärning hos examinanden gäller det att tänka om, att flytta fokus från utbildaren till examinanden. Det viktigaste är ju att examinanden lär sig, inte att jag som utbildare får påvisa mitt kunnande genom att dela ut massvis med information som examinanderna senare kanske minns en bråkdel av.

I rollen som examenshandledare och handledare för inlärning ser jag att examinanden skall vara aktiv och ta ansvar för sin egen inlärningsprocess. Handledaren styr, visar vid behov vägen och möjliggör inlärningen för den studerande och har självklart ansvar över att innehållet och substansen finns till förfogande. Attityden, motivationen och viljan att studera måste dock komma från examinanden för att studierna skall framskrida och slutligen resultera i examen. Som handledare gäller det också att försäkra sig om att teori och praktik möts - att examinanderna förstår hur de kopplar ihop det innehåll de fått med sig i bagaget från läroanstalten med verkligheten och det praktiska arbetet på arbetsplatsen.

Handledaren skall kunna ställa krav på examinander och hitta olika sätt på vilka examinanderna kan påvisa sitt kunnande. Det gäller att vidga vyerna och frångå det traditionella tänkandet med prov och tentamina som enda utvärderingsmetoder och inta även formativ, fortgående bedömning i lärandeprocessen. Av största vikt med tanke på inlärning är också att uppmuntra examinanderna till självevaluering och -reflektion över det egna kunnandet. Denna process kan ses som tidskrävande och inte alltid som helt enkel, men ger möjligheten att fundera över och förstå det centrala innehållet och samtidigt spegla det mot kraven på yrkesskicklighet och det praktiska arbetet.

Examenshandledare på Fortbildningscentrum Prakticum

Som examenshandledare på Fortbildningscentrum Prakticum känner jag mig ibland som en bläckfisk - en arm kommunicerar med examinanderna, både personligen, per telefon och Skype eller FaceTime samt via elektroniska inlärningsmiljön Study@CampusPro, den andra armen planerar studiedagarna medan den tredje förverkligar själva undervisningen och handledningen. Uppgiften för den fjärde armen blir att planera och lägga upp uppgifter i inlärningsmiljön, den femte armen ansvarar för kontakten till arbetsplatserna och den sjätte för att ge personlig handledning åt examinander som behöver det. Arm nummer sju utvecklar kontinuerligt det egna arbetet och sist, men inte minst, har den åttonde armen bedömningen på sitt ansvar. Och det jag här och nu glömt lägger jag på reservarmen som självklart alltid finns till förfogande!

Uppmärksamma de äldres vecka 6-13.10.2013

shutterstock_116878459

Under hela veckan uppmärksammas “De äldres dag och de äldres vecka” som främst ordnas av Centralförbundet för de gamlas väl ry. Årets tema på kampanjen är “Goda år - Hyviä vuosia”. Målet med kampanjen, som firats i Finland sedan 1954, är att påminna medborgare om alla de äldre i sin närhet och de som varit med och skapat det samhälle som vi lever i idag. Mera om kampanjen kan läsas på finska här.

shutterstock_34023865

Det talas mycket idag om åldringarna i samhället i dag och hur de växer till antal. Också ofrivillig ensamhet bland åldringar ökar i antal, så många som var tredje äldre känner sig ensam mot sin vilja. Det här är något som många organisationer och föreningar har uppmärksammat genom att ordna olika evenemang och kampanjer för att aktiver medborgarna till mera frivilligarbete och hur man själv kan hjälpa en ensam äldre. Bl.a. “Vie vanhus ulos”, gå ut med den äldre svenska,  uppmanar till att gå ut och motionera med en åldring. Årets kampanj är igång mellan 9.9-12.12.2013.

Också Folkhälsan efterlyser frivilliga till “sällskap för äldre”, som kan besöka äldreboenden, leda rörelseaktiviteter, läsa högt eller hjälpa ut äldre på promenader. Du kan också bli en s.k. telefonvän, som regelbundet, ca 1 gång i veckan ringer ett samtal till en äldre och bidrar till en meningsfull insats som ökar tryggheten och trivseln för den äldre .Mera information hur du kan hjälpa en äldre hittar du på deras hemsida

Också Helsingfors mission tar gärna emot frivillighjälp för bl.a. allsångskvällar, utomhusaktiviteter, engångshjälp, diakoniaarbete och stödpersoner.

Så vi vill utmana dig att fundera på vad du kan göra för dina nära och kära äldre i din omgivining, kanske en granne, ditt lokala äldreboende eller kanske rentav om det är ditt framtida yrke, för där behövs du också.  Ta hand om de äldre, de som gått vägen före oss, som behöver vårt stöd och som förtjänar att ha sällskap och glädje i vardagen. Dela gärna vidare till dina vänner för att aktivera dem också. Delad glädje är dubbel glädje!

Med kärlek till mat och människa

IMG_3896

IMG_2262 IMG_2261 IMG_2263

I planeringsskedet, redan under våren, av kampanjen för livslångt lärande och handledning, funderade vi på vad som kunde vara en lämplig “Tack-gåva” till våra samrbetsparter och kolleger runtom i landet, någonting som vi kunde visa vår uppskattning med till arbetsplatshandledarna och deras jobb ute på arbetsfältet, till kommuner och städer som är med i utvecklingen av branscherna och andra som på ett eller annat sätt varit delaktiga i vår verksamhet under det senaste året. Vi ville ha en gåva som visar vår kreativitet, som följer våra värderingar kring hållbar utveckling och en sund livsstil, fakta är kärleken till människan går via magen. Där föddes brödburken.

Brödburken, som innehåller torra ingredienserna till ett glutenfritt knäckebröd är framtagen med kärlek och innehåller majsmjöl, linfrön, sesamfrön, solrosfrön, pumpakärnor och salt. De torra ingredienserna blandas med vatten och olja för att slutligen gräddas i 150-gradig ugn i ca 60 minuter. Knäckebrödet smakar bäst med smör och ost på i sällskap av en kollega, vän eller familjemedlem.

IMG_3946IMG_3947

Idag rör sig ca 70 knäckebrödsburkar runt i svenskfinland som väntar på att få hamna i magen på lyckliga mottagare. I samband med överräckandet av brödburken gavs med instruktioner för hur man skulle dokumentera sitt brödbak och beviset för vem som fick dela det goda brödet. Bilden skall sedan delas på Facebook, eller Instagram under hashtaggen #fortbildningscentrum Bilden får också gärna delas på vår Facebook-sida eftersom hashtaggarna visat sig vara lite ostabila på Facebook.

IMG_3897IMG_3896

Så nu Utbildningsstyrelsen, Folkhälsan, Barnavårdföreningen, Point College, Grankulla stad, Axxell, examensmästarutbildare, arbetsplatshandledare och övriga som känner sig träffade, ni är utmanade och vi väntar på bilder! 

Välkommen med i vår verksamhet

teamwork_hander

I samband med kampanjen för livslångt lärande och handledning som uppmärksammar vuxenutbildningen i Finland och internationellt tar vi steget ut i bloggvärlden för att sprida information om vuxenutbildningen och dess möjligheter för just dig. Därtill kommer ni också att få ta del av Nalles knep för en mera hälsosam vardag, Melas nixin för en bättre självkännedom och självbild samt utbildarnas inslag om aktualiteter inom olika branscher och mycket mer. Kanske du har några frågor eller ämnen du önskar vi skulle behandla, då är det bara att höra av dig! För Fortbildningscentrum Prakticum som startade sin verksamhet januari 2009 är kunden alltid i fokus, och våra kunder det är både privatpersoner, kommuner, organisationer och företag. Vi är måna om att erbjuda den svensk och tvåspråkiga målgruppen utbildning och fortbildning i huvudstadsregionen och Östra Nyland enligt det fristående examenssystemet. En annan viktig del av vår verksamhet är samarbete med arbets- och näringslivet, i alla skeden från planering av utbildning och fortbildning samt genomförande till utvärdering. Vårt mål är att ge en högklassig utbildning till våra studerande som motsvarar arbetslivets behov samtidigt som vi förbereder dem för en föränderlig framtid, enligt nyckelkompetenserna för livslångt lärande.

Också responsen är mycket viktig i vår verksamhet, förutom de processer vi har för utvärdering av vår verksamhet av studerande så hör vi också gärna din åsikt. I en medelstor organisation har vi möjlighet till snabba förändringar och vårt mål är att ständigt utvecklas, till det bättre.

Jag önskar er en trevlig start på veckan för livslångt lärande och handledning!

// Benjamin Packalén, prorektor

 

Kampanjen för livslångt lärande och handledning 2-8.9.2013

livslang_larande_fb

Sedan 1998 har i Finland firats "Nationella veckan för vuxenutbildning" som nu har bytt namn till kampanjen för livslångt lärande och handledning. Kampanjen har som uppgift att informera, motivera, inspirera, aktivera och utmana till samarbete. Den röda tråden för kampanjen alla år är tanken om att vuxna har förmågan att lära sig i alla skeden av livet, att studier ger nytta i arbetslivet och att studier är en berikande hobby som ger glädje. Vi på Fortbildningscentrum Prakticum vill förstås synliggöra och uppmärksamma kampanjen för livslångt lärande och handledning under veckan. Bl.a. kommer vi att utse årets vuxenstuderande bland alla studerande som vi har haft under år 2013. Våra samarbetspartners kommer att uppmärksammas i form av en liten uppskattning som vi själva gjort. Mer om detta och hur det gick får ni veta om några veckor...

20130830_brodburk

Våra visuella marknadsförare som i höst har börjat sina studier har dekorerat Prakticums lunch- och kafeteriautrymme Bamba i Arabiastranden enligt temat vuxenutbildning. Alla våra examina finns presenterade i de olika vitrinerna.

Dessutom bjuder vi hela Prakticums personal på något gott till kaffet under "socialkaffe" på torsdagen. Även arbetsplatshandledarutbildningen startar på torsdagen dit alla våra arbetsplatshandledare är välkomna.

Vi önskar er alla en riktigt trevlig vecka!